Institutets logotyp
Institutets logotyp

Klimat, miljö och mänskliga rättigheter

En ren, hälsosam och hållbar miljö är en grundläggande mänsklig rättighet. Klimatförändringar, förlust av biologisk mångfald och miljöförstöring hotar denna rättighet och påverkar människors liv och hälsa, både i Sverige och gobalt.

En havsvåg på sin pik, precis innan den slår över. Bakom en halvmolnig himmel i skymning, foto.

Rätten till en ren, hälsosam och hållbar miljö

Mänskliga rättigheter och miljö är tätt sammanlänkade. Friska ekosystem, biologisk mångfald och ett klimat i balans är förutsättningar för att uppfylla flera mänskliga rättigheter, som rätten till liv, rätten till hälsa eller rätten till rent vatten. Ett omvänt förhållande gäller också. De mänskliga rättigheterna är förutsättningar för att kunna utkräva ansvar för skyddet av miljön, klimatet och naturen, det gäller exempelvis rätten till information, rösträtt och rätten att kunna föra en rättslig process i domstol.

I juli 2022 fattade FN:s generalförsamling ett historiskt beslut och erkände rätten till en ren, hälsosam och hållbar miljö som en mänsklig rättighet. Det var 161 länder, däribland Sverige, som stödde resolutionen. Detta förstärker staters skyldigheter att skydda miljön och bekämpa klimatförändringar.

Klimaträtt och mänskliga rättigheter – en översikt

Parisavtalet anger att stater i sitt klimatarbete bör respektera, främja och beakta sina människorättsliga skyldigheter.

I exempelvis FN:s ramkonvention om klimatförändringar, Parisavtalet och FN:s konvention om biologisk mångfald har staterna enats om att vidta åtgärder för att motverka klimatförändringar och minska negativ påverkan på miljön.

Enligt regeringsformen ska det allmänna främja en hållbar utveckling som leder till en god miljö för nuvarande och kommande generationer.

Den europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna (Europadomstolen) slog i målet KlimaSeniorinnen mot Schweiz (2024) fast att bristande åtgärder för att begränsa klimatförändringar kan innebära en kränkning av rätten till privatliv.

Århuskonventionen syfte säger att staterna har erkänt rätten att leva i en hälsosam miljö – både för nuvarande och framtida generationer.

Vilka mänskliga rättigheter är hotade av klimatförändringar?

Klimatförändringar medför allvarliga risker för flera mänskliga rättigheter, bland andra:

  • Rätten till liv: Extremväder som orkaner, översvämningar och värmeböljor leder till förstörelse och livsfara.
  • Rätten till hälsa: Försämrade miljöförhållanden kan försvåra luftkvaliteten, sprida sjukdomar och skapa nya hälsorisker.
  • Rätten till bostad: Naturkatastrofer kan tvinga människor att flytta och medföra bostadslöshet.
  • Rätten till mat och vatten: Klimatförändringar hotar jordbruket och vattenförsörjningen genom torka och extrema väderförhållanden.
  • Rätten till kultur: Urfolk, inklusive det samiska folket, påverkas särskilt eftersom deras livsstil och traditioner är starkt kopplade till naturen.
  • Rätten till privatliv: Klimatförändringarna utgör ett reellt och omedelbart hot mot rätten till privatliv, konstaterar Europadomstolen.

Våra slutsatser om mänskliga rättigheter och klimatkrisen

Institutet för mänskliga rättigheter ser på läget för rättigheterna i relation till klimatkrisen som oroande och lyfter fram flera områden där rättigheter riskerar att kränkas:

Klimatkrisen utgör akuta hot mot mänskliga rättigheter

Rätten till liv, hälsa, bostad, mat och vatten hotas av extrema väderhändelser. Utsatta grupper drabbas särskilt hårt, inklusive barn, äldre, personer med funktionsnedsättning, urfolk och nationella minoriteter. Vi menar att Sverige behöver stärka klimatarbetet med ett rättighetsperspektiv, till exempel genom att verkligen ta sig an målet om nettonollutsläpp 2045. Dessutom bör utsatta grupper få verkligt inflytande i klimatomställningen och anpassningsåtgärder.

Sveriges klimatpolitik är otillräcklig

Sveriges nuvarande åtgärder är inte tillräckliga för att nå klimatmålen och kan kortsiktigt leda till ökade utsläpp. Klimatpolitiska rådet och SCB har visat att utsläppen ökar. Vi menar att Sverige måste leva upp till sina internationella åtaganden till exempel genom att se till att arbeta för att minska utsläpp i linje med 1,5-gradersmålet och internationella åtaganden. Regeringen behöver genomföra fler klimatåtgärder för att följa Parisavtalet och respekterar mänskliga rättigheter.

Det rättsliga skyddet behöver stärkas

Europadomstolens dom i fallet Verein KlimaSeniorinnen Schweiz visar att stater har en skyldighet att vidta tillräckliga klimatåtgärder för att skydda mänskliga rättigheter. Sverige måste dra lärdom av detta. Vi menar att domstolar och rättssystemet bör erkänna klimatmål som människorättsfrågor. Klimatprocesser som Auroramålet bör tillåtas, och barn och unga ska ha rätt att få sin sak prövad enligt barnkonventionen.

Några aktuella rättsfall

Hot mot miljöförsvarare och brist på människorättsfokus

Miljöförsvarare ifrågasätts i Sverige trots att de enligt Århuskonventionen har rätt att delta i miljöbeslut och protestera. Många utsätts för hot och hat, i synnerhet i sociala medier. FN:s särskilda rapportör lyfter fram två fall av misstänkta överträdelser mot enskilda människors rätt till fredliga protester för klimatet. Det ena rör en person som inte fick behålla jobbet och det andra en forskare som nekats medborgarskap efter fredliga protester. Vi anser att regeringen måste bidra till att miljöförsvarare har gynnsamma förutsättningar att verka och att eventuella sanktioner mot personer som ägnar sig åt fredlig civil olydnad är proportionerliga och förutsägbara.

Säkerställ att urfolk och lokala samhällen får inflytande i miljöbeslut

Som urfolk har samerna rätt till självbestämmande över sin framtid och utveckling, politiskt och kulturellt. Sverige har bindande skyldigheter att säkerställa samernas reella inflytande i beslut om exempelvis skogsbruk och markanvändning. Dessutom bör Sverige följa de riktlinjer som finns i FN:s konvention om biologisk mångfald och som syftar till att stärka samers rättigheter och synliggör urfolks centrala roll.

Läs mer om urfolksrätt och samers mänskliga rättigheter

Vårt arbete inom mänskliga rättigheter och miljö och klimat

Institutet för mänskliga rättigheter arbetar på olika sätt för att främja och säkerställa att Sveriges klimatåtgärder respekterar mänskliga rättigheter. Det kan handla att rapportera till FN, skicka synpunkter till regeringen och sprida kunskaper till berörda aktörer.

I våra rapporter till FN har vi bland annat påpekat att Sverige behöver stärka sitt arbete för att nå nettonollutsläpp 2045 och säkerställa att utsatta grupper får inflytande över klimatåtgärder.

Vi har även kommenterat Sveriges rapportering om Århuskonventionen, där vi lyft vikten av ett människorättsperspektiv på situationen för miljöförsvarare.

Ta del av våra rapporter

Under 2024 lämnade vi ett så kallat amicus curiae-yttrande i Auroramålet till Högsta domstolen för att belysa vikten av att klimatmål prövas ur ett människorättsperspektiv.

Vårt amicusyttrande

Vi har till exempel i en skrivelse uppmanat regeringen att ställa sig bakom EU:s Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD), som kräver att företag tar ansvar för mänskliga rättigheter och miljön.

Vår skrivelse till regeringen

FN:s rekommendationer till Sverige

FN har gett Sverige flera rekommendationer inom området mänskliga rättigheter och klimatförändringar.

Från FN:s granskningsorgan, specialrapportörer och den universella periodiska granskningen (UPR) uppmanas Sverige att

  • skydda rätten till en hälsosam miljö genom att stärka lagstiftningen och minska klimatpåverkan, särskilt för utsatta grupper
  • respektera urfolks rättigheter och säkerställa samers inflytande i miljöbeslut enligt FN:s urfolksdeklaration (UNDRIP)
  • skydda miljöförsvarare från trakasserier i enlighet med Århuskonventionen
  • hålla företag ansvariga för sin miljöpåverkan genom bindande regler och implementering av EU:s due diligence-direktiv, samt införa krav på att statligt ägda företag ska genomföra due diligence-processer i förhållande till mänskliga rättigheter.
  • stärka rättslig prövning så att individer och organisationer kan utkräva ansvar vid miljökränkningar.

Direktivet om due diligence (CSDDD)

CSDDD innebär en skyldighet för företag att visa due diligence (på svenska “tillbörlig aktsamhet”) i sin verksamhet och i relationer med leverantörer och affärspartners. Direktivet innebär bland annat krav på att stora företag ska identifiera, hantera och redovisa sina risker kopplade till mänskliga rättigheter och miljö i värdekedjor. Detta omfattar exempelvis att förhindra exploatering, tvångsarbete och barnarbete. För konsumenterna innebär det att de får ökad insyn i företagens arbete med mänskliga rättigheter och miljö och därmed kan göra mer aktiva val

FN:s arbete mänskliga rättigheter i relation till klimatkrisen

I juli 2022 antog FN:s generalförsamling sin resolution som fastställer att en ren, hälsosam och hållbar miljö är en grundläggande mänsklig rättighet. Redan året innan hade FN:s råd för mänskliga rättigheter antagit en liknande resolution, där denna rättighet kopplades till existerande mänskliga rättigheter som rätten till liv, hälsa och vatten.

FN:s arbete sker på flera nivåer och genom olika initiativ – från politiskt erkännande och internationella avtal till granskning, stöd och rättsliga rekommendationer. Här är några exempel:

Internationella avtal och ramverk

FN har spelat en central roll i att utveckla internationella avtal som ålägger stater skyldigheter att skydda både miljön och mänskliga rättigheter. Exempel på sådana avtal inkluderar Parisavtalet, FN:s ramkonvention om klimatförändringar, FN:s konvention om biologisk mångfald och Åhuskonventionen som säkerställer allmänhetens rätt att delta i miljöbeslut och få tillgång till relevant information.

Övervakning och granskning

För att säkerställa att länder respekterar och implementerar rätten till en hälsosam miljö har FN flera granskningsfunktioner. Några av dem är

  • Kommittén för ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter (ESK-kommittén) granskar hur stater uppfyller sina åtaganden enligt konventionen, inklusive rätten till hälsa, vatten och en hållbar miljö.
  • Kommittén för barnets rättigheter.
  • FN:s specialrapportör för mänskliga rättigheter och miljö bevakar utvecklingen och rapporterar om hur miljöproblem påverkar mänskliga rättigheter.

Utöver dessa genomför FN även den universella periodiska granskningen (UPR), där alla medlemsländer regelbundet granskas utifrån sina människorättsåtaganden. Sverige kommer genomgå en UPR-granskning under 2025.

Aktuella domar och processer

Högsta domstolen klargör demonstrationsfriheten i samband med klimatprotester

I ett uppmärksammat mål friade Högsta domstolen (HD) elva miljöaktivister från åtal för sabotage efter att de fredligt blockerat en väg i rusningstrafik för att uppmärksamma klimathotet. Domen tydliggör att grundlagsskyddad demonstrations- och yttrandefrihet måste beaktas vid tillämpning av straffrättsliga bestämmelser, även när aktioner orsakar störningar i det offentliga rummet.

Domstolen bedömde att den tillfälliga vägblockaden utgjorde en legitim opinionsyttring och inte kunde jämställas med sabotage riktat mot vitala samhällsfunktioner (som sabotagebestämmelsen omfattar).

HD lyfter även fram den avkylande effekt som risken för fängelsestraff skulle kunna ha på fredliga demonstrationer.

Fallet belyser den balans som måste finnas mellan ordningsintressen och grundläggande rättigheter som demonstrations- och yttrandefriheten.

rättighet skyddad både i svensk grundlag och internationellt genom bl.a. artikel 21 i FN:s konvention om medborgerliga och politiska rättigheter. Även Århuskonventionen betonar allmänhetens rätt till deltagande i miljöfrågor.

Läs hela domen från Högsta domstolen Länk till annan webbplats.

Rätten till fredliga sammankomster

  • Skyddas även i den internationella konventionen om medborgerliga och politiska rättigheter, artikel 21. Det är en rättighet som skapar förutsättningar för individen att uttrycka åsikter enskilt, eller tillsammans med andra, och att delta i samhällsutvecklingen.
  • Århuskonventionen om tillgång till information, allmänhetens deltagande i beslutsprocesser och tillgång till rättslig prövning i miljöfrågor skyddar deltagarrättigheter specifikt på miljöområdet.

Auroramålet

En grupp ungdomar har stämt staten vid Nacka tingsrätt. Bland annat rör målet frågan om att fastställa att staten är skyldig att vidta vissa åtgärder för att motverka klimatförändringarna. Med stöd av Europakonventionen om de mänskliga rättigheterna kräver de att Sverige tar sitt ansvar för att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 °C över förindustriella nivåer.

Nacka tingsrätt vände sig till Högsta domstolen (HD) för att få klarhet i om ungdomarnas grupptalan kunde och borde tillåtas. HD gav prövningstillstånd vilket innebar att de skulle ta ställning till tingsrättens fråga.

Institutet för mänskliga rättigheter in ett amicus-yttrande till Högsta domstolen, bland annat för att belysa frågan om talerätten ur ett människorättsperspektiv. Vi hänvisade till den internationella rättens betydelse för frågan om talerätt, beskrev hur andra länder hanterat klimatmål och menade att talan kunde tillåtas. Den 3 juli 2024 fattade Högsta domstolen ett unikt beslut att tillåta vårt yttrande i målet.

I februari 2025 meddelade Högsta domstolen sitt beslut: Nacka tingsrätt ska inte tillåta talan i den form den då fördes. Föreningen Aurora har därefter begärt att ta över talan i egenskap av förening, och processen fortsätter nu i tingsrätten.

Läs mer i domen Länk till annan webbplats.

Läs vårt Amicus-yttrande

Vad är Amicus curiae?

"Amicus curiae" betyder "vän till domstolen". Det är när experter, som kan vara juridiska organisationer eller forskare, ger sina synpunkter eller information till domstolen för att hjälpa den att fatta ett beslut i en rättsprocess. De är inte en del av fallet och tar inte sida för någon av de inblandade parterna. Deras syfte är endast att ge domstolen ytterligare perspektiv och kunskap.

Klimatmål i Europadomstolen

Den 9 april 2024 meddelade Europadomstolen sina avgöranden i klimatmål med utgångspunkt i den europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (Europakonventionen).

Rätten till privatliv

Målet Verein KlimaSeniorinnen Schweiz and Others v. Switzerland , rörde ett klagomål från äldre kvinnor och en klimatförening som hävdar att Schweiz bryter mot skyldigheten att skydda rätten till liv och hälsa när de hotas av farliga värmeböljor.

Domstolen slog fast att Schweiz kränkt mänskliga rättigheter genom att inte vidta tillräckliga åtgärder mot klimatförändringar. Äldre kvinnor är enligt domstolen särskilt utsatta för extrema värmeböljor.
Domen kopplar staters klimatarbete till rätten till privatliv (artikel 8 i Europakonventionen) och stärker kraven på klimatåtgärder utifrån ett människorättsperspektiv.

(målnummer 53600/20)

Vad säger Europadomstolen efter domen?

Europadomstolen menar att klimatkrisen främst är en politisk fråga där nationella myndigheter, med direkt demokratisk legitimitet, bäst bedömer lokala behov. Domstolarna har dock en viktig roll att kontrollera att rättigheterna respekteras.

Staters skyldigheter att motverka klimatförändringar innefattar att sätta tidsramar för koldioxidneutralitet, fastställa etappmål för minskade utsläpp, visa att åtgärder genomförs med due diligence och garantera allmänhetens tillgång till information samt deltagande i klimatåtgärder.

Hjälpte informationen dig?

Vi vill gärna veta vad du tycker om vår webbplats! Skriv gärna din feedback nedan. Men vi kan inte svara på frågor här. Har du en fråga om webbplatsen? Kontakta oss via e-post på webbredaktion@mrinstitutet.se.




Sidan uppdaterad: