Vårt uppdrag (lättläst)
Institutet för mänskliga rättigheter är en myndighet.
Vårt uppdrag är att jobba för att Sverige ska
följa och skydda de mänskliga rättigheterna.

Vad är mänskliga rättigheter?
Mänskliga rättigheter är regler som säger att alla människor har samma värde och rättigheter. Reglerna gäller för dig och alla andra människor oavsett var du bor, vilken hudfärg du har, vad du tror på eller vem du blir kär i. Det är staten som ska skydda människor och se till att de får sina rättigheter. Regeringen har det största ansvaret. Exempel på mänskliga rättigheter är att alla har rätt att:
- gå i skolan
- äta mat
- rösta i val
- bestämma själva över sina liv
- vara trygga.
Detta säger lagen att vi ska göra
Det finns en lag som beskriver vad vi ska göra. Den säger till exempel att vi ska
- Följa och undersöka hur mänskliga rättigheter respekteras i Sverige.
- Berätta för regeringen om läget för mänskliga rättigheter till regeringen.
- Föreslå förbättringar för att de mänskliga rättigheterna ska bli verklighet
- Delta i internationellt samarbete om mänskliga rättigheter.
- Arbeta för att fler människor känner till och förstår de mänskliga rättigheterna
Vad arbetar vi med?
Vi vill att alla människor i samhället ska
ha tillgång till sina mänskliga rättigheter
och kunna använda dem.
Vi försvarar de mänskliga rättigheterna i Sverige.
Vi arbetar för att Sverige ska respektera,
skydda och fullgöra de mänskliga rättigheterna.
Du kan inte anmäla till oss
om dina rättigheter har blivit kränkta.
Men det är viktigt att vi lyssnar på
vad människor tycker kan bli bättre.
Det hjälper oss att ta fram bättre förslag.
Därför samarbetar vi med
både människor och organisationer.
Det är viktigt att vi är oberoende.
Det betyder att politiker och andra
inte kan påverka hur vi arbetar.
Därför kan vi granska vad politiker gör.
Våra mål
Vi har fyra mål med vårt arbete:
- Många ska engagera sig för mänskliga rättigheter.
- Varje människa ska kunna använda sina rättigheter.
- Sverige ska ta ansvar för de mänskliga rättigheterna.
- Vi ska vara oberoende och effektiva.
Våra uppgifter står i lagen
Det finns en lag om Institutet för mänskliga rättigheter.
Lagen bestämmer vad vi ska arbeta med
och vilka uppgifter vi har.
Men det är vi själva som bestämmer
hur vi ska arbeta med våra uppgifter.
Våra uppgifter kan bara ändras om
riksdagen beslutar att ändra i lagen.
Det här är våra uppgifter enligt lagen:
- Vi ska följa, granska och rapportera
hur Sverige uppfyller de mänskliga rättigheterna. - Vi ska ge förslag till regeringen på
hur skyddet av mänskliga rättigheter kan bli bättre. - Vi ska samarbeta med organisationer i andra länder.
- Vi ska sprida kunskap om mänskliga rättigheter
och arbeta för att människor ska
utbilda sig och forska om mänskliga rättigheter. - Vi ska lämna en rapport om
mänskliga rättigheter till regeringen varje år.
Vi har särskilt ansvar för rättigheter för personer med funktionsnedsättning
Det finns regler om
rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Reglerna står i funktionsrättskonventionen.
Sverige har lovat att följa funktionsrättskonventionen.
Institutet för mänskliga rättigheter ska övervaka
att Sverige följer reglerna.
Vi samarbetar också med
personer med funktionsnedsättning
och organisationer som är till för dem.
I funktionsrättskonventionen står det att
varje land som har lovat att följa reglerna
ska ha ett institut som övervakar det.
Vi följer reglerna i Parisprinciperna
Alla länder som är medlemmar i FN
ska ha ett institut för mänskliga rättigheter.
Det står i ett dokument med regler
som heter Parisprinciperna.
Reglerna i Parisprinciperna är följande:
- Institutet ska inte styras av regeringen.
- Det ska stå i lagen vad institutet ska göra.
- Institutet ska arbeta brett inom området mänskliga rättigheter.
- Personer från olika delar av samhället ska finnas med i institutet.
- Institutet ska arbeta på sätt som är effektivt och självständigt
Vi fick så kallad A-status i oktober 2024.
Det betyder att Sverige uppfyller Parisprinciperna.
År 2025 finns det 91 länder som uppfyller Parisprinciperna.
FN vill att alla länder ska göra det.
Hjälpte informationen dig? Om du väljer nej kan du även rapportera ett fel.
Vi vill gärna veta vad du tycker om vår webbplats! Skriv gärna din feedback nedan. Men vi kan inte svara på frågor här. Har du en fråga om webbplatsen? Kontakta oss via e-post på webbredaktion@mrinstitutet.se.